FANDOM

Windows Server 2003 (кодова назва при розробці — Whistler Server, внутрішня назва — Windows NT 5.2) — операційна система родини Windows NT від компанії Microsoft, розроблялась для роботи на серверах. Побачила світ 24 квітня 2003 року.

Windows Server 2003 є розвитком Windows 2000 Server і серверним варіантом операційної системи Windows XP. Спочатку Microsoft планувала назвати цей продукт «Windows .NET Server» з ціллю просунути свою нову платформу Microsoft .NET. Але у подальшому ця назва була відкинута, щоб не провокувати помилкові уявлення про .NET на ринку програмного забезпечення.

Windows Server 2008 — наступна серверна версія Windows NT, котра повинна у подальшому замінити Windows Server 2003.

Нові функції системи Редагувати

Windows Server 2003 переважно розвивав функції, закладені у попередній версії системи — Windows 2000 Server. На це вказувала і версія NT 5.2 ядра системи (NT 5.0 для Windows 2000). Нижче приведені деякі найяскравіших змін в порівнянні з Windows 2000 Server.

Підтримка .NET Редагувати

Windows Server 2003 — перша із операційних систем Microsoft, яка надходить до користувача з оболонкою .NET Framework. Це дає системі виступати у ролі сервера застосунків для платформи Microsoft .NET без встановлення додаткового програмного забезпечення.

Покращення Active Directory Редагувати

Windows Server 2003 містить такі покращення для Active Directory — служби каталогів, вперше з'явившись у Windows 2000:

  • Можливість перейменування домену Windows NT Active Directory після його розгортання.
  • Спрощені зміни схеми Active Directory — наприклад, відключення атрибутів і класів.
  • Покращений інтерфейс користувача для управління каталогом (стало можливо, наприклад, переміщувати об'єкти шляхом їх перетягування і водночас міняти властивості декількох об'єктів).
  • Покращені засоби управління групової політики, включаючи програму Group Policy Management Console.

IIS 6.0 Редагувати

У складі Windows Server 2003 поширюється версія 6.0 служб Internet Information Services, архітектура якої сильно відрізняється від архітектури служб IIS 5.0 у Windows 2000. Для підвищення стабільності стало можливим ізолювати застосунки один від одного в окремих процесах без зменшення продуктивності. Також був створений новий драйвер HTTP.sys для обробки запитів по протоколу HTTP. Цей драйвер працює у режимі ядра, в результаті чого обробка запитів прискорюється.

Безпека Редагувати

Згідно із заявами Microsoft, у Windows Server 2003 більше уваги було надано безпеці системи. Тепер система інсталюється у максимально обмеженому вигляді, без додаткових служб, що зменшує поверхню атаки. У Windows Server 2003 також ввімкнено програмний фаєрвол Internet Connection Firewall. У подальшому до системи було випущено пакет оновлення, який повністю зосереджений на підвищення безпеки системи і містить декілька додаткових функцій для захисту від атак. Відповідно до американського стандарту безпеки Trusted Computer System Evaluation Criteria (TCSEC) система Windows Server 2003 відноситься до класу безпеки С2 — Controlled Access Protection

Інше Редагувати

У Windows Server 2003 вперше з'явилась служба тіньового копіювання тому (англ. Volume Shadow Copy Service), яка автоматично записує старі версії файлів користувача, даючи змогу при необхідності повернутись до попередньої версії того чи іншого документу. Робота з тіньовими копіями можлива тільки при встановленому «клієнті тіньових копій» на ПК користувача, документи якого треба відновити.

Також у даній версії системи було збільшено набір утиліт адміністрування, що викликаються з командного рядка, що спрощує автоматизацію управління системою.

Ролі Редагувати

Введено нове поняття — «ролі», на них засновано управління сервером. Інакше кажучи щоб мати файл-сервер, необхідно додати роль — «файл-сервер».

Видання Редагувати

Windows Server 2003 є у чотирьох основних виданнях, кожне з яких орієнтовано на свій сектор ринку.

Всі ці видання за винятком Web Edition, доступні також у 64-розрядних варіантах (AMD64 і IA-64). Включення підтримки 64-розрядних процесорів дає системам можливість використовувати більше адресного простору і збільшує їхню продуктивність.

  • Web Edition (видання для World Wide Web) являє собою «легку» версію Windows Server 2003 спеціально для використання на веб-серверах. Це видання не здатне виконувати функції контролера доменаі не підтримує деякі важливі можливості інших видань, але містить служби IIS і коштує значно дешевше. Підтримує до 2 гігабайт оперативної пам’яті і не більше двох процесорів.
  • Standard Edition (стандартне видання) орієнтовано на малий і середній бізнес. Містить всі основні можливості Windows Server 2003, але у цьому виданні немає деяких функцій, котрі на думку Microsoft, необхідні тільки великим підприємствам. Підтримує до 4 гігабайт оперативної пам’яті і не більше чотирьох процесорів.
  • Enterprise Edition (видання для підприємств) орієнтовано на середній и крупний бізнес. На додаток до можливостей Standard Edition, це видання дозволяє використовувати більший обсяг оперативної пам’яті (до 64 гігабайт оперативної пам'яті) і SMP на 8 процесорів (Standard Edition підтримує тільки 4). Це видання також підтримує кластерізацію і додавання оперативної пам'яті «на льоту» .
  • Datacenter Edition (видання для центрів даних) орієнтовано на використання в великих підприємствах при великому навантаженні. Цей випуск розширює можливості Enterprise Edition.

Продукти, в яких використовується Windows Server 2003 Редагувати

Деякі інші продукти Microsoft також включають до себе Windows Server 2003 як основу:

  • Microsoft Small Business Server 2003 — продукт для малого бізнесу, що містить у собі все необхідне (по думці Microsoft) для першого сервера невеликого підприємства. На додаток до Windows Server 2003, цей пакет містить Microsoft SQL Server, Microsoft ISA Server і деякі інші продукти, а також спрощені засоби управління. Версія Windows Server 2003, що входить до цього пакету, має деякі обмеження, в основному пов’язані зі службою Active Directory (наприклад, вона не може підтримувати більш 75 користувачів).
  • Microsoft Windows Storage Server 2003 — виділений файловий сервер для збереження великої кількості даних.

Оновлення Редагувати

Service Pack 1 Редагувати

30 березня 2005 року Microsoft випустила пакет оновлення 1 (SP1) для Windows Server 2003. Цей пакет включає в себя різні покращення системи безпеки, в тому числі:

  • Security Configuration Wizard (майстер конфігурації безпеки) — засіб для зменшення поверхневої атаки серверів. SCW аналізує ролі, що виконує сервер, і відключає непотрібні служби, а також включає деякі додаткові засоби безпеки.
  • Windows Firewall — нова версія програмного фаєрволу, заміна Internet Connection Firewall.
  • Post-Setup Security Updates — засіб, що зменшує вразливість щойно встановленої копії Windows Server 2003 шляхом блокування усіх мережевих портів до встановлення оновлень безпеки с веб-сайтуMicrosoft.
  • Аутентифікація і шифрування для служби Windows Terminal Services з застосуванням SSL

Windows Server 2003 R2 Редагувати

6 грудня 2005 року Microsoft випустила нову версію Windows Server 2003, офіційно названу R2 (від англ. Release 2 — «випуск 2»). Згідно заяв Microsoft, ця версія включає у собі вагомі покращення у наступних областях:

  • управління серверами підрозділів;
  • управління обліковими записами та доступом;
  • управління сховищами;
  • веб-застосунки;
  • віртуальні сервера.

Service Pack 2 Редагувати

Service Pack 2 для Windows Server 2003 був випущений 13 березня 2007 року, хоча спочатку його випуск було заплановано на першу половину 2006 року

Але до цього, Service Pack 2 містить у собі Microsoft Management Console 3.0, Windows Deployment Services (котрий замінив Remote Installation Services), підтримку WPA2 і додавання функціональності у IPSec, а також у MSConfig. Service Pack 2 містить можливості Windows Server 2003 Scalable Networking Pack (SNP), що дає апаратне прискорення обробки мережевих пакетів.

Посилання Редагувати

Російськомовні сайти Редагувати

Зарубіжні сайти Редагувати

ВерсіїКомпонентиІсторія
Оригінальні
Під DOS
Windows 1.0Windows 2.0Windows 2.1 (Windows/286Windows/386) • Windows 3.0Windows 3.1x
Windows 9x
Windows 95Windows 98
Windows NT
Ранні версії
Windows NT 3.1Windows NT 3.5Windows NT 3.51Windows NT 4.0Windows 2000Windows 2000 Millennium Edition
Клієнтські
Windows XP (розвиток) • Windows Vista (випускирозвиток) • Windows 7 (editionsdevelopment) • Windows 8Windows 10
Windows Server
Server 2003Server 2008 (2008 R2) • HPC Server 2008Home ServerSmall Business ServerEssential Business ServerWindows Server 2012Windows Server 2016
Спеціалізовані
Windows EmbeddedWindows PEWindows Fundamentals for Legacy PCs
Мобільні
Windows MobileWindows Phone
Майбутні
Скасовані
CairoNashvilleNeptuneOdyssey
Пов'язані
MetroMidoriOS/2Windows AeroWindows SetupТеми Windows XPMicrosoft Plus!